Department of Mobile Computing

More ...

About Department of Mobile Computing

Facts about Department of Mobile Computing

We are proud of what we offer to the world and the community

7

Publications

10

Academic Staff

76

Students

10

Graduates

Programs

Major

...

Details

Who works at the Department of Mobile Computing

Department of Mobile Computing has more than 10 academic staff members

staff photo

Dr. Abdussalam Nuri Abdussalam Baryun

الدكتور بريون من أعضاء هيئة التدريس الأوائل الذين ساهموا في تطوير قسم الحوسبة المتنقلة وبرامجه بالكلية منذ بدايته عام 2014. ومن أهم اهتماماته العلمية والبحثية:

هندسة الاتصالات الخلوية للهواتف المتنقلة (الجيل الخامس),

بروتوكولات الحوسبة والاتصالات للأجهزة الذكية,

الحوسبة في كل مكان,

الحوسبة السحابية,

نظم تشغيل الاجهزة الذكية المتنقلة,

الشبكات المتنقلة.

Visit Dr. Baryun Google Scholar site

Publications

Some of publications in Department of Mobile Computing

Evaluating Data Speed for 5G Mobile Technologies using Queuing Models, IEEE Conference

Abstract: High speed communication and data movement is the key for mobile technologies and systems evolutions, which requires broadband communications and intelligent networking. The 5G mobile infrastructure enables development of many mobile technologies to fully use new technologies such as AI, mobile edge computing, M2M and data analytics. 5G/IMT-2020 will provide new applications and services for both developed and developed countries. Applications such as smart transport systems, e-health, education, smart grid, agriculture and disaster relief. In this paper we simulate and evaluate the mobile system related to its mobile application by using suitable queuing models to provide best performance based on its QoS.
Abdussalam Nuri Baryun, Khaled BenHamed(11-2021)
Publisher's website

التوظيــف الأمثــل لتقنيــة المعلـــومات في التعليــم العــالي في ليبيا تحــــديات وحـــــلول

الهدف من هذه الدراسة معرفة أهم التقنيات الحديثة المستخدمة في العملية التعليمية والتي لها الأثر الكبير في تطوير العملية التعليمية ومدى استخدامها, والاطلاع على أهم المقومات والدوافع التي تؤيد فكرة توظيف تقنيات المعلومات في التعليم والتعليم الالكتروني, وأيضاً التعرف على أكبر التحديات التي تعرقل التوظيف الأمثل لتقنيات المعلومات, ومعرفة الأسباب وراء ذلك والبحث عن الحلول لها. نظم إدارة التعلم كنظام البلاك بوردBlack Board على سبيل المثال من شأنه حل جُل مشاكل الجامعة الإدارية والتعليمية والعلمية، خصوصاً مع الزيادة الملحوظة في أعداد الطلبة الراغبين في الانخراط في التعليم الجامعي. حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي المتمثل في الاستبانة كأداة للدراسة، باعتبارها أداة لجمع البيانات، حيث تضمنت (60) فقرة، والتي طبقت على (70) من أعضاء هيئة تدريس وطلبة لكليتي التربية قصر بن غشير وتقنية المعلومات بجامعة طرابلس الليبية، كعينة للدراسة، والتي تم اختيارها عشوائياً. وتم تحليل البيانات باستخدام التكرارات والنسب المئوية ,وأظهرت النتائج النهائية للدراسة أن توظيف تقنية المعلومات في أغراض التدريس في التعليم العالي في ليبيا مازال في مراحله الاولى، ولازال يواجه جملة من التحديات تتمثل في ضعف البنية التحتية، وما ينتج عنها من ضعف خدمات الجامعة وخدمات الإنترنت، وعدم توفر معامل الحاسوب في بعض الكليات، بالإضافة لقلة الخبرات والكوادر المؤهلة تقنياً، وغياب دور مراكز الدعم الفني، بالإضافة الى قلة الثقافة وعدم الدراية بنظم إدارة التعليم الحديثة كنظام البلاك بورد ...الخ. إن عملية التوظيف الأمثل لتقنية المعلومات في العملية التعليمية بالجامعات يجب أن تسبقها خطوات جادة من أعضاء هيئة التدريس والجهات التنفيذية للجامعات، لاتخاذ قرارات تدعم هذا التوظيف بطريقة حديثة تواكب متطلبات العصر
انتصار منصور رمضان الاحول, ناهد فتحي محمد فرح, زهره عبدالله بركة الاشعل, نزيهة علي صالح صكح المصراتي(1-2019)
Publisher's website

Assessing Growth and Instability of Open Source Software Systems

Abstract: software systems progressively evolve over time where source code needs to be modified, newly are added and others need to be deleted. Therefore, it is worth to monitor progress and software development, to measure growth and assess system stability. This paper assesses OSS software growth and instability to clarify impacts of its instability on its system growth. Three open source software applications, with different characteristics, have been selected. Size and instability metrics are extracted and statistically analyzed in order to assess the reflections of software growth under instability behaviors.
Ali Mresa, Abdussalam Baryun(6-2021)
Publisher's website

Department of Mobile Computing in photos

Department of Mobile Computing Albums